چربی کمتر و فیبر بیشتر در رژیم غذایی با نتایج قلبی عروقی بهتر در دیابت نوع 2 مرتبط است

17سپتامبر 2021- بر اساس مطالعه ی اخیرا منتشر شده در مجله ی Diabetic Medicine، در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 جدید، استفاده از الگوهای غذایی خاص یعنی مصرف چربی کمتر و دریافت فیبر و ویتامین C-بیشتر با نتایج قلبی عروقی درازمدت ارتباط دارد.

دستورالعمل های درمانی توصیه می شود که برای اکثر افرادی که اخیرا پیش دیابت و دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده شده است، تغییر شیوه زندگی سالم ضروری است و علاوه بر مصرف داروهای کاهنده ی قند خون، باید در استراتژی درمان قرار گیرد. اما مطالعات قبلی نشان داده است که بسیاری از مردم پس از تشخیص دیابت در مورد تغییر رژیم غذایی یا عادات ورزشی خود تردید دارند. به خوبی مشخص شده است که دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد و ایجاد تغییر در شیوه زندگی قبلی و حرکت به سمت شیوه ی زندگی سالم می تواند این خطر را کاهش دهد. اما مطالعات زیادی در مورد تاثیر بلند مدت اتخاذ الگوهای سبک زندگی کوتاه مدت پس از تشخیص دیابت از جمله تأثیر طولانی مدت بر خطر بیماری های قلبی عروقی انجام نشده است.

در این مطالعه، محققان گروهی متشکل از 867 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2، که از طریق غربالگری، دیابت آنها تشخیص داده شده بود را مورد بررسی قرار دادند، این افراد به مدت 10 سال پس از تشخیص تحت پیگیری و نظارت بودند. در زمان غربالگری دیابت و یک سال بعد از آن، شرکت کنندگان پرسشنامه ای را در مورد تعدادی از عادات شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی، مصرف الکل، فعالیت بدنی و سیگار کشیدن تکمیل کردند. محققان نتایج قلبی عروقی شرکت کنندگانی که عادات زندگی سالم را در سال بعد از تشخیص دیابت خود اتخاذ کرده بودند، با افرادی که شیوه زندگی خود را تغییر ندادند، پس از 10 سال مقایسه کردند.

تغییرات سبک زندگی سالم با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است

جای تعجب نیست که محققان دریافتند افرادی که سیگار می کشند، بیشتر در معرض بیماری های قلبی عروقی هستند(73 درصد  بیشتر). افرادی که بیشترین مصرف چربی را داشتند نیز بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بودند(70 درصد خطر بیشتر). البته شایان ذکر است که در این تجزیه و تحلیل محققان بین انواع مختلف چربی، مانند چربی های اشباع نشده "سالم" یا چربی های اشباع "ناسالم" تمایزی قائل نشدند. از سوی دیگر، شرکت کنندگان با بالاترین سطح ویتامینC در خون - به احتمال زیاد به دلیل مصرف بیشتر ویتامینC - ، 56 درصد کمتر در معرض بیماری های قلبی عروقی بودند و افرادی که بیشترین فیبر دریافتی را داشتند، 40 درصد کمتر در معرض بیماری های قلبی عروقی بودند.

وقتی صحبت از تاثیر تغییرات شیوه زندگی شد، محققان دریافتند در میان شرکت کنندگانی که پس از تشخیص دیابت میزان مصرف چربی خود را کاهش دادند، خطر بیماری قلبی عروقی در دراز مدت کاهش یافته بود. در میان افرادی که بیشترین میزان چربی را در زمان تشخیص خود داشتند، کاهش مصرف چربی با 25 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پس از 10 سال مرتبط بود.

محققان نوشتند: پس از تشخیص دیابت نوع 2، کاهش مصرف چربی با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی در دراز مدت مرتبط بود. این شواهد ممکن است نگرانی هایی در مورد رژیم های کم کربوهیدرات و پرچرب برای دستیابی به کاهش وزن پس از تشخیص دیابت نوع 2، ایجاد کند. اما محققان هشدار دادند که قبل از ارائه توصیه های گسترده در مورد کاهش چربی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 جدید، اطلاعات بیشتری در مورد منابع یا انواع چربی رژیم غذایی- و خطر آنها با بیماری های قلبی عروقی - مورد نیاز است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/09/17/less-fat-more-fiber-in-diet-linked-to-better-cardiovascular-outcomes-in-type-2/